PB's van gebruikers bekijken

Sandra1
....
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 dec 2008, 13:59

PB's van gebruikers bekijken

Bericht door Sandra1 » 21 okt 2009, 21:41

In principe kan iedere systeembeheerder alle files en ook Postbussen van alle gebruikers bekijken, of op een forum een Admin.
Wij zijn op deze gratis host wel in naam Admin, maar hebben niet al die functiemogelijkheden.
Omdat bekend is dat op ieder systeem en ieder forum genoemde gebruikers deze mogelijkheden hebben, wordt er steeds opnieuw op mijn forum over gezeurd dat ook ik de PB's van mijn gebruikers zou nalopen en zelfs berichten zou verwijderen.
Als deze mogelijkheden er zijn, leer me de truc.
Niet dat ik het wil kunnen en er belangstelling of tijd voor heb of dat ik ook maar verwacht iets belangrijks in PB's van mijn gebruikers aan te trefffen, maar ik wil eindelijk van die oeverloze discussies en verdachtmakingen af.
Men is ook te belabberd op mijn suggestie in te gaan zelf een mail naar support hier te sturen met deze vraag, klacht desnoods om van support dat antwoord te krijgen.
Kennelijk hebben mijn gebruikers zoveel te verbergen dat het de moeite zou zijn hun PB's alsnog na te lopen.
Alvast heel hartelijk dank voor het antwoord en de bijscholing.


Ik bedoel dus via het systeem en niet door hun wachtwoord aan te passen en zelf als die gebruiker in te loggen natuurlijk, want dat valt op.

Tutor
...........
Berichten: 4053
Lid geworden op: 08 apr 2007, 22:08

Mijn antwoord.

Bericht door Tutor » 22 okt 2009, 09:35

In principe kan iedere systeembeheerder alle files en ook Postbussen van alle gebruikers bekijken, of op een forum een Admin.
Systeem beheerder is de host eigenaar. Die kan inderdaad overal aanwerken.
Wij zijn op deze gratis host wel in naam Admin, maar hebben niet al die functiemogelijkheden.
Klopt niet helemaal. Jij kunt alles bouwen en maken op je forum. Echter de beheerder kan extra dingen inbouwen ivm veiligheid. Dit gebeurt direct op onze server.
Omdat bekend is dat op ieder systeem en ieder forum genoemde gebruikers deze mogelijkheden hebben, wordt er steeds opnieuw op mijn forum over gezeurd dat ook ik de PB's van mijn gebruikers zou nalopen en zelfs berichten zou verwijderen.
Als jij zelf een gehost forum hebt dan heb je ook alle werkzaamheden. Onderhoudt Updaten en beveiligen. Berichten verwijderen kan elke admin of mod als er de betreffende permissie funktie's zijn. Jij (bij jouw forum2go) heb jij geen mogelijkheden om in de PB's van anderen te kijken. Dat is net zo iets als van anderen brieven lezen. Privacy dus.
Als deze mogelijkheden er zijn, leer me de truc.
Niet dat ik het wil kunnen en er belangstelling of tijd voor heb of dat ik ook maar verwacht iets belangrijks in PB's van mijn gebruikers aan te trefffen, maar ik wil eindelijk van die oeverloze discussies en verdachtmakingen af.
Laat ze zelf een eigen forum beginnen en dit ook zelf hosten. Dan kunnen ze doen wat ze willen.
Men is ook te belabberd op mijn suggestie in te gaan zelf een mail naar support hier te sturen met deze vraag, klacht desnoods om van support dat antwoord te krijgen.
haha De grootste schreeuwers zijn vaak ook de grootste angsthazen.
Kennelijk hebben mijn gebruikers zoveel te verbergen dat het de moeite zou zijn hun PB's alsnog na te lopen.
Dit is hier niet mogelijk, privé optie
Alvast heel hartelijk dank voor het antwoord en de bijscholing.
Geen PB's of vragen naar de Tutor.

Sandra1
....
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 dec 2008, 13:59

Bericht door Sandra1 » 22 okt 2009, 10:31

Peter-combat, dank je wel voor de duidelijke reactie. precies wat die schreeuwers is gezegd.

Er was mede een aanleiding omdat er een bericht uit iemand's PM zou zijn verdwenen, terwijl er wel een notificatie per email over was dat het bestond.
Men is te belabberd mij de betreffende notificaties te zenden met de full headers, omdat, mocht er een systeem storing zijn, ik dat aan support zou hebben kunnen doorzenden.
Ze zijn erop geattendeerd als iemand een bericht in de outbox ophaalt om nog te wijzigen, dat de geadresseerde dan weer een bericht krijgt alsof er een nieuwe bericht is.
Als ik dan geen respons krijg op mijn vraag naar die berichtenmeldingen met de full headers, geen antwoord op de vraag om welke berichten het gaat (tijden staan in bericht en op die aankondigingen), waaruit de verzender van een bericht gehaald kan worden en die verzender zou kunnen worden gevraagd dat berichte nogmaals uit zijn verzendbox te sturen dan zijn mijn mogelijkheden meer dan op en alle grenzen overschreden.
Ik wil heel erg hulpvaardig zijn, maar het moet wel kunnen en door de schreeuwende gebruiker mogelijk zijn gemaakt. Misschien heeft de verzender van een PB dat ding zelf wel teruggehaald om wat voor redenen dan ook. Het was wel zo aardig geweest als die dan niet zijn kaken op elkaar had gehouden maar het gemeld toen er zo'n discussie over werd gemaakt.

Ik heb begrepen dat ook al zouden we overgaan op een betaalde versie van het forum dat deze beperkingen in mogelijkheden er dan nog altijd blijven, om begrijpelijke redenen.
En echt hoor, ik ga geen euro betalen speciaal om de PB's van mijn gebruikers te kunnen lezen. Als ik op een betaalde versie zou willen overgaan dan zijn daar echt wel belangrijker redenen voor.

Tutor
...........
Berichten: 4053
Lid geworden op: 08 apr 2007, 22:08

Bericht door Tutor » 22 okt 2009, 10:44

Code: Selecteer alles

Er was mede een aanleiding omdat er een bericht uit iemand's PM zou zijn verdwenen, terwijl er wel een notificatie per email over was dat het bestond. 
Ik stuur jouw een PB Persoonlijk bericht. Ik bedenk me en ik verwijder dat bericht.. Toch krijg jij een mail voor een nieuw PB bericht.
Maar er is dan geen bericht meer.
Geen PB's of vragen naar de Tutor.

Sandra1
....
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 dec 2008, 13:59

Bericht door Sandra1 » 22 okt 2009, 10:56

Precies, dat zou de enihe reden zijn voor een verdwenen bericht.
Uit dat systeembericht weet ik de tijd, dus openlijk in het forum zou gevraagd kunnen worden wie heeft mij om die tijd iets gezonden.
Houdt die verzender zijn mond, kom ik er niet achter.
De beheerder kan het niet hebben verwijderd, en waarom zou die zo stom zijn als die het kon? Dat zou vragen zijn om moeilijkheden.
Misschien zijn zulke verdachtmakers niet geschikt voor een forum.

De discussies geven wel veel kijkcijfers trouwens. :)

Ik als beheerder/admin kan bij forum2go geen PB berichten van anderen verwijderen.

Gewone berichten is een andere zaak daar kan de admin alles.
De moderator met de juiste permissies kan dat ook.

Sandra1
....
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 dec 2008, 13:59

Bericht door Sandra1 » 22 okt 2009, 11:38

Ja, openbare berichten is een andere zaak, dat hoort iedere moderator te kunnen.
Al adviseer ik behalve als het dubbele berichten betreft berichten altijd in een archief te plaatsen voor het geval je ze mogelijk toch weer nodig hebt.

PB's zijn heel anders georganiseerd en kunnen alleen door de gebruikers zelf worden behandeld. Afhankelijk van de toekenningen op de host kan een systeembeheerder / admin daar wel dingen, en niet iedere willekeurige sysop.

Als de discussies in het algemeen zo doorgaan moeten we straks allemaal een computerrijbewijs en een bewijs van goed gedrag en een veiligheidsscreening ondergaan voor het beheen van een informatiesysteem (computer, database, sever) en verplicht periodiek een kopie van alle data van dat beheerde systeem doorsturen aan de veiligheidsdiensten.
Laat eht allemaal nooit zo ver komen.

Tutor
...........
Berichten: 4053
Lid geworden op: 08 apr 2007, 22:08

Bericht door Tutor » 22 okt 2009, 12:16

hahaha

dat is een goede.

Vragen of die gasten dat misschein willen.
Geen PB's of vragen naar de Tutor.

Sandra1
....
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 dec 2008, 13:59

Bericht door Sandra1 » 22 okt 2009, 12:23

Op Tros Radar in een discussie over gedrag op forums werd al één en ander geopperd, ook nadenken over een opleiding / keurmerk voor moderators.

Er zijn forums die ermee schermen dat hun moderators allemaal een officieel bewijs van goed gedrag hebben. En dan is het toch vrijwilligerswerk!

Tutor
...........
Berichten: 4053
Lid geworden op: 08 apr 2007, 22:08

Bericht door Tutor » 22 okt 2009, 16:17

Sandra1 schreef:Op Tros Radar in een discussie over gedrag op forums werd al één en ander geopperd, ook nadenken over een opleiding / keurmerk voor moderators.

Er zijn forums die ermee schermen dat hun moderators allemaal een officieel bewijs van goed gedrag hebben. En dan is het toch vrijwilligerswerk!

Op dat moment dat dit officiëel ingevoerd wordt, stop ik er mee.
Lijkt dan wel een kleuter klas te worden.
Het geeft NOOIT een waarborg voor kwaadwillende. Ook dan kan er gerotzooit en getraiterd worden.
Geen PB's of vragen naar de Tutor.

Sandra1
....
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 dec 2008, 13:59

Bericht door Sandra1 » 22 okt 2009, 16:27

Ik zou dat ook nooit serieus zien.
Voor een hoop beginners zou een stukje instructie / kort cursusje geen kwaad kunnen, maar dat geldt lang niet voor iedereen.
Net wat je zegt kleuterklas: ze moeten het maar als verplicht leervak vanaf de kleuterschool handhaven. :P

Plaats reactie